Dag 12 Boottour Mekong Delta en Can Tho

30 december 2017 - Can Tho, Vietnam

Ik word om 5 uur wakker om te plassen maar kan niet meer slapen. Iets over 6 besluit ik om mijn balkondeur open te zetten en zie ik de zon opkomen. Ik zie echter wel dat het bewolkt is. Het is verder nog vrij rustig op straat. Ik hoor vooral kippen kakelen. Dimphy is ook al wakker dus we gaan vroeg ontbijten. We zitten buiten aan de rivier. We zouden hier best paar dagen willen blijven om een beetje te relaxen. De komende 4 nachten hebben we n.l. geen zwembad meer en het is nu mooi weer. Om half 9 vertrekken we met de bus. Half uurtje later stoppen we bij "Tien Giang War Cemetry" 1 van de 9000 oorlogbegraafplaatsen van Vietnam. Het is 1 van de grootste en er liggen 4000 slachtoffers van de 2,4 miljoen die omgekomen zijn. Na een half uurtje rond gekeken te hebben rijden we weer verder. We komen langs tientallen terrasjes waar tussen de stoeltjes ook allemaal hangmatjes hangen. Ook passeren we tientallen kraampjes waar allemaal worsten hangen. Bart raad af om die te eten want daar zijn onze magen niet voor geschikt. Even later passeren we schoolmeisjes op brommertjes. Ze komen van school, want ook op zaterdag gaan ze hier naar school. Iedereen heeft hier een uniform aan. In de Delta hebben ze zwarte broeken. Die worden niet zo snel vies. Dan komen we aan bij de rivier voor een boot tour in de "Mekong Delta". We varen weg en we kijken onze ogen uit. Even later stoppen we bij een bedrijf waar we kunnen zien wat er allemaal van kokosnoten en rijst gemaakt wordt. We mogen ook van alles proeven, zelfs slangenlikeur maar dat gaat me iets te ver. Alles smaakt lekker en we kopen uiteindelijk ook wat producten om mee naar Nederland mee terug te nemen. Daarna varen we verder de Mekong rivier op. De Mekong is de langste rivier ter wereld. Wel 6500 km. Langs de rivier wonen 19 miljoen Vietnamezen en 65 miljoen Aziaten. Het is dus een heel uitgebreid gebied. We steken de rivier over en gaan een kleinere kreek in. Even later stoppen we voor de lunch. Het is echt midden in de bush bush en een mooie plek. We krijgen o.a. olifantenorenvis, heel bijzonder en weer heel anders. Het is allemaal weer heel erg lekker. We lopen ook nog een stukje het achterland in waar allerlei exotische fruitbomen staan. Daarna varen we weer verder en maken vele foto's. Ik heb weer een opslagprobleem dus moet weer wat verwijderen. Ondertussen krijgen we ook nog een kokosnoot waar we uit kunnen drinken. Superleuk en lekker ook weer. Dan is onze boottocht in 1 x ten einde. We dachten dat ie tot half vier zou duren maar het is nog geen half 3. We stappen de bus in om door te rijden naar Can Tho, de 5e stad van Vietnam. We rijden over de beroemde brug van Can Tho. Deze is 2.75 km lang. Even later stoppen we voor het hotel. Het hotel is mega en klassiek chique. Ik heb weer een mooie grote kamer. Alleen dus jammer dat er geen zwembad is zeker nu we zo vroeg hier al zijn. We besluiten daarom om om even naar de rivier te lopen want dat is vlakbij. Lopende weg zien we grote verschillen met het Hanoi. Het is hier veel welvarender en meer westers. We vinden een mooi plekje op een leuk terrasje op het water. We drinken een biertje en lopen op ons gemakske terug. Vlakbij het hotel komen we Bart nog tegen. Dimphy heeft een nieuwe SD kaart nodig en Bart loopt met ons een groot warenhuis mee in. Wat een drukte en wat een glitter. Echt zo'n andere wereld. We gaan ff opfrissen en spreken af om later bij de rivier wat te gaan eten. We vinden uiteindelijk een mooi plekje aan het water bij de mooie voetgangers brug. We hebben niet veel honger en eten gewoon een biefstukje mer friet. Kosten 89000 dong. Dat is ongeveer 3,50. We besluiten het niet te laat te maken want morgen vertrekken we alweer vroeg.

1. Monique:
    30 december 2017
    Wat leuk om dat samen zo mee te maken
  2. Charlotte:
    30 december 2017
    Mooi hoor! Leuk om te lezen en wat een ervaringen!
  3. Wim en Jeanne:
    1 januari 2018
    Hoi Mirjam en Dimphi wij wensen jullie een gelukkig nieuwjaar en veel gezondheid kijk weer uit naar het volgende verslag