Dag 4 Excursie naar Hoa Lu en Tam Coc

22 december 2017 - Hoa Lu, Vietnam

Ik word om 6.45 uur wakker van de wekker. Om half 8 zitten we aan het ontbijt en om half 9 stappen we in de bus. We gaan op weg naar Hoa Lu en Tam Coc. Het is druk op de weg en alles rijd weer door elkaar. Volgens Bart gelden hier maar 2 regels. Ge moet niet kunnen botsen en wel kunnen toeteren😂. We passeren de spoorlijn van Hanoi en Bart vertelt dat tegenwoordig de trein van Hanoi tot Saigon er 33 uur over doet. Dit is sneller dan vroeger maar nog steeds heel langzaam. Dit komt doordat er slechts 1 spoor ligt en de treinen op stations dus op elkaar moeten wachten om verder te kunnen. We maken een sanitaire stop en er is daar ook een souveniershop waar een groepje mensen doeken zitten te borduren. Ik wil eigenlijk meteen iets kopen maar heb te weinig tijd. Ik hoor ook van Bart dat we dat vaker gaan tegenkomen. We gaan weer op weg en onderweg valt me op dat de huizen hier meestal smal en diep zijn en dat alleen de voorkant vaak geschilderd is. Ook passeren we wat rijstvelden. De oogst is een paar weken geleden geweest. In het zuiden van vietnam wordt er 2 tot 3 x per jaar geoogst. Ze kennen daar nl geen winter. Hier in het noorden is het nu winter. Het is ongeveer 22 gr. maar iedereen loopt hier in winterjassen en soms zelfs met handschoenen. Aangekomen inTam Coc liggen de bootjes al op ons te wachten. We stappen per koppel in een bootje waarin een vietnamese achter ons zit en ons zal gaan roeien. Als we weg varen en achterom kijken zien we tot onze verbazing dat ze dat met haar voeten doet. Heel erg bijzonder. Het is een aparte techniek en vereist sterke spieren. De route is verder mooi en we schieten dan ook weer veel foto's. Ook filmt dimphy weer met haar Gopro. Onderweg varen we ook nog door 2 grotten, heel bijzonder en mooi is dit. Het water is er kristalhelder. Na anderhalf uur zijn we weer bij het beginpunt en stappen we weer in de bus. Even later gaan we lunchen. We eten dit keer buiten onder een pagode. Ook daar is weer een souvenirshop en zie ik weer leuke dingen. Ik kan het dan ook niet laten om al wat dingen te kopen. We vervolgen onze tocht naar Hoa Lu dit is de voormalige oude hoofdstad van Vietnam. We horen wat uitleg en lopen wat rond maar mij valt het eerlijk gezegd beetje tegen. Ik had echt een stadje verwacht maar er waren enkel wat muren en poorten en stenen. We gaan weer in de bus richting Hanoi. Door de drukte doen we er toch weer 3 uur over om in het hotel te komen. We hebben afgesproken om na een halfuurtje met Kris en Agnes richting Nightmarket te lopen en daar ook ergens wat te gaan eten. We kopen wat souvenirs en gaan daarna op zoek naar een eettentje. Uiteindelijk komen we bij een italiaans restaurant uit en genieten onder het kletsen van een heerlijke pizza en een biertje. We besluiten het niet te laat te maken want morgen moeten onze koffers om 8 uur op de gang staan. We zijn rond half 12 weer terug en wensen elkaar weltruste. We hebben een leuk groepje zo en het was weer een gezellige avond.

1. Eva:
    22 december 2017
    Zo te lezen maken jullie heel veel leuke dingen mee! En het lijkt me prachtig! Geniet ervan