Dag 16 en 17 Laatste dag in Saigon en vertrek en aankomst thuis

4 januari 2018

Ik word om 7.15 uur wakker. Goed geslapen maar wel beetje duf. We hebben afgesproken om om 8.45 uur te gaan ontbijten. Daarna pakken we onze koffer in. Om half 11 checken we vast uit en gaan we wandelen. We lopen door allerlei straatjes em kleine steegjes en zien dat er toch, ook in deze op zich in eerste instantie welvarende stad toch ook armoede is. In de kleine steegjes zien we hoe de mensen daar leven. Het is vaak niet meer dan een box waarin ze op de grond zitten te eten en ook vaak de scooter in dezelfde ruimte staat. Ook zien we veel mensen ambachtelijke werkzaamheden uitvoeren. En overal waar we ook lopen wordt er op straat eten te koop aangeboden, gegeten en rijden er scooters. Ook zijn we inmiddels gewend aan het oversteken, gewoon rustig doorlopen en in principe ontwijken ze je dan wel. Op een gegeven moment komen we bij een chinese tempel. Hier geen toerisme en zien we hoe er het in het normale leven echt aan toegaat. De mensen die er rondlopen zijn erg vriendelijk en vinden het niet vervelend dat wij er rondlopen. Heel bijzonder om te zien. We lopen weer verder richting de "Bitexo Financial Tower" Deze tower staat op de 5e plaats in de wereld van meest iconische gebouwen. We gaan naar de 49e verdieping en genieten van het uitzicht en maken nog een aantal hilarische foto's. Ik zit inmiddels op 1500 foto's en dan hebben Dimphy en Kris met hun camera ook nog heel veel foto's gemaakt die ik nog moet krijgen. Ik wil dit keer echt een fotoboek maken maar hoe krijg ik ze allemaal in 1 boek🤔
Nadat we zijn uitgekeken gaan we met de taxi terug naar het hotel. We hebben trek en besluiten nog ff een pizza te gaan eten. Dan hebben we nog een halfuurtje voor vertrek naar het vliegveld. Het is 33 gr. vandaag en zijn helemaal bezweet geraakt maar kunnen gelukkig ff gaan douchen in de sparuimte. Binnen een halfuur zijn we op het vliegveld. Het is vlgs mij de eerste keer dat geen van ons 3n ons hoofd heeft gestoten. Op het vliegveld checken we in en lopen nog wat rond. Dan vliegen we met een kleine vertraging richting HongKong. Het is maar een kleine 2 uur vliegen en die zijn zo om. In Hongkong gaan we weer door de controle en moeten we opschieten voor onze vlucht naar Amsterdam. Maar ook die vlucht heeft wat vertraging. In het vliegtuig zitten Dimphy en ik niet naast elkaar. Ik zit naast Kris en Dimphy schuin achter me. Ach ja..maakt ook niet zo veel uit we gaan toch de nacht in en ik hoop dat we beetje kunnen slapen. Aan de andere kant van mij zit een Nederlander die getrouwd is met een Fhilipijnse en in Hongkong woont en op familiebezoek gaat. Hij maakt deze reis 4 x per jaar. We krijgen nog een keer een maaltijd en na een paar uur gaat het licht uit. Uiteindelijk slaap ik 1,5 uur. Ik snap niet hoe sommige bijna een hele nacht zitten te slapen. Het is toch een hele lange zit, ongeveer 11 uur dit stuk. Ik wissel de tijd af met een film kijken, muziek luisteren en gewoon met mijn ogen dicht zitten. Voor lezen ben ik te moe. Om 4 uur plaatselijke tijd gaat het licht weer aan. We krijgen een sapje. Een half uur later krijgen we ontbijt. Nog 1,5 uur nu dus nu gaat het snel. We landen iets over 6. Als we onze koffers geven we iedereen een handje en nemen we afscheid van Kris en Bart. Tegen half 8 zitten we in de trein en om 8.15 zijn we al in Breda. Hier moeten we een half uurtje wachten en omdat het koud is op perron besluiten we even naar de stationshal beneden te gaan. We moeten nu door te poortjes, dus uitchecken, maar ik kom vast te zitten met mijn koffer😂 blijkbaar had ik het invalidenpoortje moeten nemen. Dat is dan de les van vandaag😊 We drukken op de SOS knop want heb geen idee hoe ik het moet oplossen. Een vriendelijke manier staat ons te woord en doet het invalidenpoortje open. Ik loop er doorheen check weer in want hebben al besloten om maar niet te moeilijk te doen. Wel blijven we ff beneden en sommige kijken ons eem beetje vreemd aan. Maar ja ze zien niet elke dag van die knappe dames met Vietnamese hoeden op. Ruud haalt ons op en om 9 uur ben ik thuis. We drinken nog een bakkie en dan nemen Dimphy en ik ook afscheid. Dimphy bedankt voor dat je met me mee bent geweest! Het was een geweldige vakantie. Zonder jou was deze vakantie veel minder geslaagd geweest. Wat hebben we genoten en plezier gehad. Een ervaring om nooit meer te vergeten. Nu weer het gewone leven. Het zorgen, werken, studeren etc. gaat weer beginnen........

1. Wim en Jeanne:
    4 januari 2018
    Fijn dat jullie weer goed zijn aangekomen. Dank je wel voor de mooie verhalen en fotos we hebben er van genoten xxxxxxxx
  2. Harriët:
    4 januari 2018
    Dankjewel voor zoveel mooie verhalen alsof we er zelf bij waren. Nu weer terug naar het echte leven, duty calls ! Ik spreek je snel X
  3. Charlotte:
    Welkom thuis!! Xx