Dag 13 Floating Market en jaarwisseling in Ho Chi Minh city

31 december 2017 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Ik word om 5 uur wakker, net voor de wekker en heb heerlijk geslapen. Om 6 uur zitten we aan het ontbijt en om half 7 lopen we richting de rivier. We varen riching de " Floating Market". Er varen voornamelijk kleine rondvaartboten zoals wij in zitten maar ook vele oude houten boten en wat vrachtschepen. Dan komt er plotseling een moderne speedboot langsvaren, het is een groot contrast en hij vaart associaal hard, waardoor alle andere boten even tegen de golflslag in moeten varen. Na een klein uurtje varen zijn we er. Bijzonder om te zien maar vlgs Bart is het minder druk dan normaal. Er wordt vooral fruit verhandeld. Nadat we overal zijn langs gevaren, varen we een kreek in en zien we van dichtbij hoe de mensen langs het water wonen. Veelal in krotten die van allerlei materialen aan elkaar gebouwd zijn. Even later meren we aan bij een kleine fruitkwekerij. We krijgen uitleg over alle fruitbomen die hier staan. Er staan o.a. carambole, cacao, jackfruit, en dragon bomen. Ook zwemmen er catvissen. Aan het einde van de rondwandeling kriigen we het fruit te eten. We varen weer terug en na een half uurtje meren we aan bij een lokale markt. Het is een markt met alleen verse producten. Zo zijn er hier vele. Iedereen ook de restaurants kopen hier hun waren. Nadat Bart nog een lekker broodje voor ons heeft gekocht stappen we in onze bus die al staat te wachten om ons naar Ho Chi Minh city te brengen. Het is 170 km rijden. Onderweg hebben we nog een korte stop voor een snelle lunch en om half 3 arriveren we in ons hotel. Het is weer een heel mooi hotel en ik heb ook weer een prachtige kamer. Dimphy en ik zijn moe dus willen ff time out. Ik besluit na een uurtje toch ff bij het piepkleine zwembadje te gaan kijken wat aan de voorkant van het hotel ligt, maar na een kwartiertje houd ik het voor gezien. Ik word helemaal gek van de herrie. Ik besluit een bad te nemen maar het bad heeft aziatische afmetingen. Ik kom 39 cm tekort en de sproeiknop hangt 30 cm te laag. We hebben om 19 uur afgesproken om te gaan eten. Kris is gewend om op oudejaarsavond lekker en uitgebreid te eten en vraagt advies bij de receptie. We worden door de taxi op kosten van het hotel naar een nieuw chique restaurant gebracht. Het is er erg sfeervol en het eten is ook exclusief. We hebben nog nooit zo duur gegeten maar voor nederlandse begrippen is het nog goedkoop. Zijn ongeveer € 35,- kwijt. We komen pas laat van tafel en willen richting rivier voor het vuurwerk. We moeten lopen want het centrum is autovrij nu en er is sowieso niet doorheen te komen nu. Er rijden miljoenen scooters. Echt niet normaal, kan je jezelf niet voorstellen. We zijn net voor 12 bij de place to be. Er wordt goede muziek gedraaid van feesten vanaf andere pleinen en we tellen massaal met de Vietnamezen af. Ik kijk met gemak over iedereen heen. En dan is daar het vuurwerk. We maken foto's en dansen en drinken wat. Dan is het tegen 1 uur in 1 x stil. Iedereen druipt af en overal rijden de scooters weer. We moeten ff kijken hoe we terug moeten lopen, maar uiteindelijk lopen we goed. We blijven nog een paar x stil staan om al die scooters te filmen. We lopen tussen de scooters verder en voelen ons gewoon vies worden van de uitlaat gassen. Om 2 uur ben ik op mijn kamer en neem meteen weer een douche. Ik werk nog ff aan mijn blog maar ben te moe. En morgen moet ik weer vroeg op. Dan morgen maar..

1. Monique:
    1 januari 2018
    helemaal in kleur
  2. Dimphy:
    1 januari 2018
    En natuurlijk een geweldige fotograaf met inzicht 😂😂😂