Dag 10 Thaise kookworkshop in Chiang Mai

26 maart 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Rond 7 uur word ik wakker.Ik heb heerlijk geslapen. Inmiddels is het me gelukt om alle foto's in dropbox te zetten. Dus ik plaats meteen wat foto's van gisteren op mijn blog. De rest komt later nog wel. Ik ga ontbijten en om 9 uur word ik opgehaald door een minibus voor een Thaise kookworkshop waar ik mezelf gisteravond voor heb opgegeven. Ik raak in het busje in gesprek met een jong Frans stelletje. Ze zijn al 15 maanden aan het backpacken en vliegen over 10 dg terug naar huis. Het is een heel aardig stel. We gaan eerst naar de " Warorat Market" . de grootste locale markt van Chiang Mai. Hier krijgen we uitleg over allerlei kruiden en oliën. Dan krijgen we een menukaart en moeten we aankruisen welk gerecht we willen maken. Ik heb me voor 4 gangen opgegeven Daarna hebben we nog 15 min. om op eigen gelegenheid de markt te verkennen. Ik loop langs de vis afdeling en schrik mezelf een ongeluk als er plotseling een vis uit een teil springt en voor mijn voeten terecht komt. Alles leeft hier nog. Ik koop een opener voor 10 baht om evt. zelf een biertje te kunnen openen op mijn kamer, zodat ik niet meer mijn Mexicaanse buurman hoef lastig te vallen. Daarna rijden we naar "Thai Kitchenette Cookery Centre" Het ziet er allemaal goed uit. We krijgen eerst nog koffie of thee in een aparte ruimte waar we later ook zullen eten. We zitten hier op kussens op de grond. Ik was vergeten dat de koffie hier standaard met suiker en melk wordt geserveerd dus had beter thee kunnen bestellen. Ik zie dat we met ongeveer 20 personen zijn. Het is een internationaal gezelschap. Ze komen echt overal vandaan. Ik ben de enige uit nederland. Aan mijn tafel zit naast het franse koppel ook een jong koppel uit Australie. Ook zij zijn al 4 maanden aan het backpacken en hebben nog een maand te gaan. Hoe doen ze dat toch allemaal die jeugd van tegenwoordig..... Maar ik geef ze groot gelijk, iedereen zou dat moeten doen. En het beste moment is als je net klaar bent met school. Dan worden we in groepjes ingedeeld van ongeveer 6 personen. We starten met de soep. Elk groepje heeft zijn eigen begeleider. Het kan dan ook niet fout gaan. De begeleiding en heel de organisatie is echt top geregeld. Nadat we de soep gezamelijk hebben genuttigd gaan we de curry's en andere gerechten maken. Bij het wokken wordt het spectaculair. Er zit een hoop olie in de Pan en die moet met telkens een scheutje water verbrand worden. Kortom de vlam in de Pan. Na een volle maag en een inspirerende ochtend word ik rond 2 uur weer bij het hotel afgezet.

Vanmiddag wil ik plannen maken voor mijn vakantie vanaf maandag. Ga ik nog naar de beach om een paar dagen te relaxen of blijf ik hier paar dagen langer. Ik weet inmiddels dat als ik naar de beach ga naar Ko Samet wil.Dit was een tip van Samart en ik heb het inmiddels al vaker gehoord. Het is een klein eilandje met erg mooie stranden 200 km ten zuiden van Bangkok. Dus ideaal voor paar dagen strandvakantie. Ik heb vanmorgen van een Amerikaanse ook gehoord dat ik de Night Train minimaal 48 uur vooraf moet boeken. Intussen ben ik ook naar vluchten aan het kijken. Ik kan vanaf hier ook naar Pattaya vliegen heb ik ontdekt en vanaf daar is het nog maar een klein stukje met de bus naar Ko Samet. Intussen lig ik te Chillen aan het zwembad. Het is hier heel relaxt. Het is maar een klein hotel en minimaal bezet. Ik maak regelmatig een praatje met de eigenaar want verder heb ik de rest van de middag het zwembad voor mezelf. Het is maar een klein zwembad maar ligt direct bij de receptie en heeft een zonneterras en buitenbarretje. Lekker muziekje erbij, dus eigenlijk heel relaxt. Met de smog viel het vandaag ook mee. Zoals ik er nu over denk kan ik beter hier nog klaar daagjes langer blijven. Er is een hoop te doen. En ik kan hier ook relaxen. Het bespaart ook weer geld en tijd om door te reizen.

Tegen 8 uur loop ik richting Saterday Night Market. Dit is een compleet andere markt dan de normale Night Market. Ze verkopen hier meer originele en handgemaakte producten. Ook is er wat straattheater. Ik eet wat en kan het toch niet laten om weer wat te kopen. Om 10 uur ben ik weer terug en komt mijn mexicaanse buurvrouw nog ff langs om wat te vragen. We hadden elkaar nog niet gezien vandaag en morgen vertrekken ze. Jammer dat ze vertrekken dan word het hier wel erg stil......