Dag 5 Dumnuen Saduak, Bridge over the River Kwai & Kanchanaburi

21 maart 2016 - Amphoe Mueang Kanchanaburi, Thailand

Het lukt me maar niet om in slaap te komen. Misschien was die Mojito toch niet zo'n goed idee. Uiteindelijk val ik rond half 3 in slaap waarna ik om half 6 gelukkig wakker word van de wekker. Na het uitchecken loop ik richting de entree en tegelijkertijd komt Samart al aanrijden. Hij had ook slecht geslapen want was bang dat hij misschien te laat zou zijn. Het is zonde. Hij heeft er al een hele rit opzitten want woont in Noord Bangkok. We rijden verder naar het zuiden richting Dumnuen Saduek. De wereldberoemde Floating Market. Onderweg komen we velden tegen waar ze zout uitwinnen. Dit wordt dan ook massaal aangeboden langs de kant van de weg in grote zakken. Aangekomen regelt Samart een privat boat. Samart gaat mee als privat guide. Varende onderweg kijk ik mijn ogen uit. Ik begeef me in een compleet andere wereld. Het is ongelooflijk hoe de mensen hier wonen en leven. Langs de kant en op de drijvende markt wordt van alles aangeboden. Ik koop een lekker vers coconut ijsje. Dan stoppen we bij een coconut plantage. Hier word coconut suiker gemaakt. Ik krijg uitleg en koop een zak voor 50 baht om mee te nemen naar huis. Natuurlijker kan het niet worden. Daarna gaat de tocht verder en stoppen we even later bij een tempel. Hier word ik ingewijd in de rituelen die horen bij het geloof in Budha. Ook kom ik bij een monnik die mij inwijd. Heel erg bijzonder allemaal om mee te maken. Na 1,5 uur arriveren we weer bij het beginpunt.

We rijden nu richting Kanchanaburi. Onderweg praten we over van alles en nog wat, maar vooral over de verschillen in onze culturen. Dan belanden we in een politiecontrole. Samart heeft 1 vergunning niet tijdig ontvangen en krijgt daarom een boete, ondanks dat hij kan aantonen dat hij hem wel heeft. Kosten 100 baht.
Dan stoppen we bij de grootste oorlogsbegraafplaats hier in de buurt. Ook vele Nederlanders liggen hier begraven die als krijgsgevangene meegewerkt hebben en omgekomen zijn bij de bouw van de Birmaspoorweg. Daarna gaan we op zoek naar mijn hotel voor de komende 3 nachten. Ik check snel in en vertrek daarna weer met Samart naar de Bridge over the River Kwai. We lopen half uurtje rond in de brandende zon en heb het snel gezien. Het is inmiddels 42 gr. Ik ben oververhit, heb honger en dorst en stel voor om samen hapje te gaan eten en onze Trip voor vandaag af te sluiten. Ik laat me door Samart adviseren en zit even later heerlijk te eten. Ik pin nog wat baht en Samart brengt me terug naar mijn hotel. Ik pak snel mijn bikini en duik het zwembad in. Na een paar uurtjes te hebben gerelaxed loop ik om 20 uur richting restaurant. Dit ligt mooi aan de rivier. Ik wil vanavond echt vroeg gaan slapen en misschien dat ik nog wat leuke mensen ontmoet. Ik krijg een mooi plekje maar zie al snel dat het lastig word om contact te leggen. Ik zie alleen families en stelletjes. Eerst maar eens kijken wat ik ga eten en een koud biertje bestellen.Het is nog steeds heel warm. Gelukkig hebben ze overal ventilators staan en dat is lekker. Na lang zoeken heb ik mijn keuze gemaakt. Ik pak mijn mobiel om de tijd te doden en geniet daarna van een lekkere gevulde quiche waar ook frietjes bij geserveerd worden. Ik vrees dat ik zwaar op dieet moet als ik terug Ben. Het is allemaal te lekker hier. Ik loop terug naar mijn kamer om mijn blog bij te werken en wil daarna op tijd slapen. Morgenvroeg om 8 uur start mijn excursie die ik vanmiddag bij de receptie geboekt heb. Opnieuw naar een nieuw avontuur.