Dag 9 Elephant Tour in Chiang Mai

25 maart 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Om 6.45 word ik wakker van de wekker. Ik heb redelijk geslapen. Vannacht ben ik gevallen. Er zit een klein drempeltje in de doorgang naar de badkamer en die had ik gemist. Ik heb mezelf best zeer gedaan en heb een stijve en dikke knie.Tegen half 8 loop ik naar het ontbijt. Het Mexicaanse koppel is ook net gearriveerd. Ze zijn ook mijn buren. Op uitnodiging schuif ik bij hen aan. We ontbijten en wisselen ervaringen uit. Om half 9 worden we opgehaald met een pickup Jeep.Wij stappen achterin het open gedeelte en daar zit al een engels koppel in waarvan hij in Australië woont en zij in Oostenrijk. Voorin zit blijkbaar een Frans gezin met een dochter van 2 en een kindje van 6 maanden. Ze hebben ook een buggy mee...............wat bezielt deze mensen vragen wij ons allemaal af. Achteraf zal ook blijken dat we er nog genoeg mee gaan beleven.

Er hangt heel veel smog vandaag. Ik voel het aan mijn ademhaling en mijn ogen zijn ook geïrriteerd. Na nog een stop bij een benzinepomp rijden we eindelijk Chiang Mai uit. Ik zie van alles onderweg. Vele brommers weer waar mensen van alles mee vervoeren. Alle stroomkabels die boven de grond hangen. Maar het ergste vond ik toch wel 2 kleine kinderen die boven op een wals zaten. Ik was jammer genoeg te laat voor een foto. Papa moest blijkbaar werken aan de weg en dacht ik neem de kinderen maar mee het is toch vakantie. Levensgevaarlijk en in Nederland ondenkbaar. Na een uurtje laten we de drukte achter ons en rijden we langzaam de bergen in. Onze gids koopt nog wat watermeloenen onderweg voor de olifanten en ons en daarna gaan we off the road. Deze rit over een Zandweg vol met haarspeldbochten en kuilen duurt dik 45 min. We moeten onszelf goed vasthouden want worden helemaal door elkaar geschud. Na ruim 2 uur zijn we eindelijk gearriveerd. Nu gaat het feest beginnen. We moeten te voet nog stukje afdalen over een kronkelig zandpaadje. Zie je het voor je? Ik heb express een foto gemaakt van het gekungel van het Franse gezin met hun buggy. Dan zien we in 1 x 4 olifanten op ons staan wachten. Ze zijn nog groter dan ik dacht. We krijgen instructie hoe we de olifanten moeten voeren en even later voeren we ze zelf de ook meegebrachte bananen. In het begin vind ik het wat eng maar er kan niks gebeuren, en zover doen ze de mond ook niet open. Dan gaan we ons verkleden en krijgen we instructie in de commando's om een olifant te leiden. Daarna klimmen we erop om even te oefenen. Hierna gaan we lunchen. We leren ook nog om zelf een salade te maken. Na de lunch gaan we een rit maken met de olifanten. Het Franse stel staat ruzie te maken, zij kan niet mee omdat de baby huilt. Wat een ellende. We gaan de bossen in en een heuvel op. Jeetje wat valt dat tegen. Het ziet er heel makkelijk uit. Maar je moet moeite doen om er op te blijven zitten. Vooral bergafwaarts is het zwaar omdat je constant naar voren schuift, op het laatst val ik er dan ook bijna af. Gelukkig hebben we allemaal een begeleider.ik Ben blij dat de rit er op zit en af mag stappen. Mijn knie doet ook pijn en Ben helemaal stijf. Dan lopen we naar een kleine plas met een watervalletje. We krijgen instructie waar we moeten gaan staan en even later komen de olifanten in het water. Wij worden getrakteerd op een douche door de olifanten ze spetteren en sluiten ons helemaal nat. Dit levert hilarische beelden op en is tegelijkertijd een heerlijke verkoeling. Daarna gaan we de olifanten wassen en worden er nog een paar foto's gemaakt. Hierna trekken we onze geleende kleding uit en nemen we een frisse duik bij een andere watervalletje. En dan is het tijd om ons weer aan te kleden en vertrekken we na een kopje koffie weer terug richting Jeep. Om daar aangekomen weer in 2 uur terug te rijden naar ons hotel.Hetcis een lange rit en we zijn allemaal moe. Ik houd mezelf goed vast en zit grotendeels van de rit met mijn ogen dicht een beetje te soezen. Bij het hotel aangekomen loop ik samen met het Mexicaanse stel even naar de 7/11 om bier te kopen. We hebben geen puf om wat de drinken bij het zwembad maar willen naar onze kamer om even te douchen en te liggen.
Rond half 8 loop ik richting Night Market. Ik let nu goed op waar ik langs loop en zie ook waar het gisteravond fout is gegaan. Na nog wat geshopt te hebben eet ik weer bij de Night Bazaar voor een nieuw record van 70 baht :-) nu n.l. met een flesje water i.p.v. een halve liter, want die heb ik thuis al op. Het was een dag die me nog lang zal bij blijven. Een unieke ervaring.

1. Sofie:
    26 maart 2016
    Wauw hele gave foto's met de olifanten! Xx