Dag 7 citytrip Hue

25 december 2017 - Hue, Vietnam

Ik word om 6.15 uur wakker van de wekker. Ik heb uifzicht op het zwembad maar het ziet er troosteloos uit. Het regent n.l. Om 7 uur zitten we aan het ontbijt. Het ontbijtbuffet is mega en alles smaakt voortreffelijk. Om 8 uur zitten we in de bus. We rijden naar de befaamde Citadel. Op moment dat we de bus uitstappen staat er een vrouwtje met parapluutjes, 1000 dong vraagt ze. Ik ding niet af want ben heel blij dat ik er nu één heb. We lopen tot 11 uur rond in de citadel. Het keizerlijke paleis in de stad is een replica van de Verboden Stad in Peking. Tijdens het Tet-offensief in de Vietnamoorlog is er in deze stad zwaar gevochten tussen Amerikaanse mariniers en het Zuid-Vietnamese leger aan de ene kant en de Vietcong en het Noord-Vietnamese leger aan de andere kant. Bij deze gevechten is het keizerlijk paleis grotendeels vernietigd. Omdat het complex op de lijst van Unesco staat wordt er de laatste jaren hard gewerkt aan herstel. Het regent pijpestelen en ik kom erachter dat mijn schoenen niet waterdicht zijn. Gelukkig wordt het na een paar uur droog. Om 11 uur stappen we weer de bus in en zetten we koers richting de "Thien Mu Pagoda". Dit is één van de mooiste tempels uit de omgeving. Hij is van 1864. 100 jaar voordat ik geboren ben. Bart maakt daar meteen een heel verhaal van. Hij ratelt maar door. Het is een bijzondere man onze gids. Wat boffen we toch met zo'n ontwapende man als gids. De tempel ligt aan de parfumrivier en na een klein uurtje rondgewandeld te hebben op het complex, waar overigens nog steeds monniken leven, stappen we op een drakenboot voor een korte boottocht. Inmiddels wordt het steeds lichter en komt zelfs het zonnetje te voorschijn. Tijdje later meren we ergens aan en staat de bus ons alweer op te wachten om ons naar een restaurant te brengen. We krijgen daar eeñ heerlijke uitgebreide maaltijd. Het smaakt allemaal net iets kruidiger dan in het noorden van Vietnam. Ook maken we kennis met de beroemde pancake van Hue. Onder het eten maakt Dimphy de opmerking dat ze kilo's gaat aankomen deze vakantie, maar Kris stelt haar meteen gerust. Hij zegt nl dat haar koffer wordt gewogen op de luchthaven maar zij niet😂😂. We hebben weer de grootste lol. Wat hebben we toch al veel gelachen deze vakantie. Heerlijk gewoon. Na de lunch stappen we weer in de bus om vervolgens afgezet te worden waar onze fietsen klaar staan voor een wat later blijkt onvergetelijke fietstocht. Wat is fietsen toch altijd leuk in een buitenlandse stad. We fietsen eerst door het centrum, maar laten langzaam de drukke stad achter ons om vervolgens tussen de rijstvelden te gaan fietsen. Halverwege een soort van oud buitenwijkje hebben we een stop. We drinken wat en lopen nog wat rond in de omgeving. We zien een stuk van het echte leven van de Vietnamees. We maken weer honderden foto's en Dimphy filmt nagenoeg heel de tocht met haar Gopro. Onder het fietsen kletsen we gezellig met elkaar. Bijna op het einde van de tocht mogen we nog ff een kijkje nemen in het huis van Bart zijn familie. Heel bijzonder om dat mee te mogen maken. Om 16 uur is onze tocht ten einde en worden we afgezet bij ons hotel. We hebben tijd om ff te rusten. Na 5 min. Klopt Dimphy op mijn hoteldeur, ze heeft een klein cadeautje voor me omdat het kerstmis is. Ik maak het open en het is een klein boekje. Het heet " Mijn vriendin". Hoe lief is dat❤ Na dit mooie moment spring ik onder de douche en duik ik mijn bed in. Ik wil eigenlijk wat slapen maar dit lukt niet echt. Ik besluit daarom toch maar ff mijn blog bij te werken omdat ik bang ben dat daar vanavond niet meer van komt. Om 19 uur vertrekken we naar de Citadel om bij een restaurant met een voor Bart bekende franse kok te gaan eten. En weer smaakt het eten overheerlijk. Rond half 10 zijn we weer terug in het hotel. Uiteindelijk besluiten we toch nog ff een afzakkertje met Kris in de lounge bar te gaan doen. We maken het echter niet te laat want morgen moeten we weer vroeg op pad. Het was weer een topdag!

1. Dimphy:
    25 december 2017
    Het was een TOPDAG! 😘
  2. Marjan:
    25 december 2017
    Wat een activiteiten doen jullie zeg! Daar kunnen wij hier in Lech niet aan tippen. Veel plezier verder!