Dag 5 Halong Bay

23 december 2017 - Halong Bay, Vietnam

Ik word om half 6 wakker. Toch weer maar 4 uurtjes geslapen. Maar goed we gaan zo de bus in voor 4 uur, dus tijd genoeg om nog een uiltje te knappen. Het is grijs buiten en de weersverwachting voor de komende tijd wordt er niet beter op. Voorlopig wordt er alleen maar regen voorspeld. Ik vrees dat ik niet helemaal de juiste kleding bij heb. We rijden weer de tolweg op en onderweg rijden we langs vele bananenplantages. Ook valt me op dat er nog veel met de hand gewerkt wordt op het land. De akkers liggen er echter grotendeels kaal bij. Het is duidelijk winter. Wat ook bizar is dat je overal kleine kerkhofjes ziet. Soms zelfs een enkel graf midden op het land. Bart vertelt dat vroeger de mensen hier vaak op hun eigen grond begraven. Ik zie ook dat er veel gebouwd word. Over een paar jaar ziet de wereld er hier weer heel anders uit. Op de scooters die we voorbij rijden zie ik de gekste dingen. Alles rijd op een scooter en wordt vervoerd hier op de scooter. Er wordt vandaag ook veel getrouwd. Op bepaalde dagen wordt er meer getrouwd horen we. Dit heeft o.a. te maken met de sterrenbeelden van elkaar. Bart legt nu ook uit waarom de huizen zo smal gebouwd worden. De grondprijs is hoe dichter je aan de doorgaande weg komt steeds duurder. Zelfs tot enkele duizenden dollars per vierkante meter en je betaald vooral voor de breedte van de grond. Na een sanitaire stop rijden we weer verder. Ik kijk wat naar buiten en lees wat in een tijdschrift. Ik kan lekker onderuit gaan zitten want omdat we maar met 12 personen in de bus zijn zitten we allemaal apart zodat we allemaal aan het raam kunnen zitten en we op 2 stoelen kunnen gaan hangen. Ondertussen zie ik dat het buiten is gaan miezeren en het zicht steeds slechter wordt. Ik realiseer me dat mijn poncho's in mijn koffer zitten. Wel heb ik gelukkig mijn jas bij de hand. We passeren kolencentrales. Er worden hier velen kolencentrales gebouwd om er voor te zorgen dat er steeds meer electrische scooters in de toekomst zullen gaan rijden. Het is gelukkig droog als we Halong Bay binnen rijden. Halong Bay is de populairste bestemming in Azië en heel druk bezocht door de Aziaten zelf ook. Bij aankomst is het gelukkig droog maar wel heel mistig. Hier in de haven liggen 600 boten. 400 maken dagtrips en 200 zijn geschikt om op te overnachten. De haven is groter dan de luchthaven van Hue. Iedereen vind het wel jammer dat de zon niet schijnt. Ik vind het niet zo erg want vind het iets mystics hebben. We hebben een boot voor ons zelf en varen meteen naar één van de grotten in de baai. De grot is pas in 1993 ontdekt en is bijzonder mooi. Het is een grot met stalatieten en stalagmieten. Daarna varen we verder en genieten we van een lunch aan boord. Inmiddels varen we in het hart van Halong bay. 1969 bergrotsen verrijzen hier uit de zee. Het is onverstelbaar mooi en ik snap nu heel goed dat dit 1 van de 7 wereldwonderen is . We genieten van de stilte maken honderden foto's en hebben ook veel plezier met elkaar. Om half 5 arriveren we weer in de haven. We rijden een half uurtje naar het hotel. Het hotel is mega een oogt luxe. Tijdens het inchecken komen we erachter dat we allemaal op verschillende verdiepingen zitten. Ik zit op de 16e. Ik hoop dat ik nu ook weer een bad heb want heb hier nu heel veel zin in en eindelijk tijd voor. Maar helaas geen bad. Maar wel een balkon met zeezicht. Alleen met de mist heb ik hier niet zoveel aan😂 Maar toch wel mooi want ik kijk ook uit over de stad. Om 19 uur hebben we een gezamenlijk diner in het hotel. We zitten helemaal apart in een soort huiskamer en hebben 2 serveersters tot onze beschikking die ons bedienen. Na het eten gaan we met een groepje naar de skybar op de 21e verdieping waar we ff een bakkie drìnken. De mist is inmiddels opgetrokken en we genieten van het uitzicht. We blijven niet lang want willen ook nog ff pinnen en in de stad een drankje doen. We lopen echter ruim een uur zonder een terrasje tegen te komen. Wel krijgen we een indruk van de stad. In de wijk waar we lopen is het modern. Er staan sjieke hotels en een duur warenhuis. Het verkeer is ook stukken rustiger. Kortom een wereld van verschil met Hanoi. We besluiten terug te lopen want zijn ook wel moe. Het lijkt alweer dagen geleden dat we vertrokken zijn in Hanoi maar het was vanmorgen.

1. Wim en Jeanne:
    23 december 2017
    Wat weer een mooi verslag zeg en prachtige fotos kijk er iedere dag naar uitxxx
  2. Charlotte:
    23 december 2017
    Iedere avond even je verhaal lezen, heel leuk! Xxx
  3. Harriët:
    Heerlijk om te lezen Xx